Followers

torsdag 8 december 2011

-Jag vet vad du gör när jag inte ser-

Då passar du på. Hela tiden. Du och du.
Hon behöver lite mer..
Så spetsar du mjölken med grädde.
För du vet, att jag brukar ta mig en skvätt till kaffet.
Därför halverar jag min mjölkmängd, eller ännu bättre;
tar ingen mjölk alls.
Så går det jämt upp liksom

Sen köper du ett bröd, kallar det grovt- men egentligen är det ett vitt i en brun förklädnad.
När du steker köttfärsen tar du dubbelt så mycket smör att steka i- det behöver hon, tänker du.
Hon märker ändå inget.
Men jag vet. Därför halverar jag min köttfärsmängd och skär mitt bröd tunnare.
Så går det jämt upp liksom.

Saltgurkan som jag tar till maten har du sockrat i smyg.
Det gjorde du när jag tvättade händerna, innan maten.
För du vet, att jag inte tar lingonsylt.
Men jag kände det på smaken.
Därför tog jag bara halva mängden.
Så går det jämt upp liksom.

Du tänker: hon behöver gödas!
Därför gör du så här. För mitt eget bästa.
Ha! Men jag fick dig allt!
Avslöjad!
Jag vet vad du gör. Mig lurar du inte.
För det är bara jag själv, som lyckas lura mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar